کرونا: پنج کار مهمی که در مدیریت استرسِ آن می‌توانید انجام دهید

پنج کار مهمی که در مدیریت استرسِ کرونا می‌توانید انجام دهید

بر اساس توصیه های انجمن روان شناسی آمریکا (APA)

هر روز نکات جدیدی درباره  بیماری ویروس کرونا (COVID-19) منتشر می‌شود که باعث مضطرب شدن برخی از افراد می‌گردد. در اینجا پنج نکته برای کمک به شما در مدیریت اضطراب را یادآوری می‌کنیم:

۱- با نگاه جامع تری به موضوعات بنگرید: نفس عمیقی بکشید و به خود یادآوری کنید بیشتر افرادی که به ویروس کرونا مبتلا می‌شوند، فقط علائم خفیفی را تجربه می‌کنند. گروه آسیب پذیر نسبت به ویروس کرونا از جمله شهروندان سالخورده و افرادی که دچار بیماری‌های زمینه‌ای هستند، بیشتر نیاز به مراقبت‌های خاص دارند. این واقعیت که اپیدمی حاضر در حال گسترش است لزوماً به معنای این نیست که این تهدیدی حتمی برای شما یا خانواده شما است. در صورتی که موارد بهداشتی و ایمنی لازم را رعایت کنید، احتمال ابتلا شما به این بیماری کاهش می‌یابد.

۲- به دنبال واقعیت‌ها باشید (منابع اطلاعاتی معتبر را دنبال کنید): در پیگیری اخبار مربوط به ویروس کرونا، استفاده از رویکرد تحلیلی بسیار مفید است. همچنین میزان اعتبار اطلاعاتی که از خانواده، دوستان یا رسانه‌های اجتماعی دریافت می‌کنید را بسنجید. این امر که به اطلاعات، با ذهنی تحلیلی نگاه کنید و آنها را از فیلتر منطق و استدلال ذهن خود عبور دهید بسیار مهم است. ما در مورد ویروس کرونا تحت بمباران میزان زیادی از اطلاعات هستیم که بسیاری از آنها قابل اطمینان نیستند. سعی کنید تنها از منابع موثق و قابل اطمینان کسب خبر کنید.

۳- با فرزندان خود ارتباط برقرار کنید: درمورد اخبار مربوط به ویروس کرونا صادقانه و متناسب با سن فرزندانتان با آنان صحبت کنید. همچنین والدین می‌توانند با تمرکز بخشیدنِ کودکان بر برنامه‌های روزمره و زمان‌بندی شده، در کاهش اضطراب آنان کمک کنند. به یاد داشته باشید که کودکان نظاره‌گر رفتارها و هیجانات شما هستند و چگونگی مدیریت احساساتشان در این ایام را، از شما می‌آموزند. همچنین ممکن است به این نتیجه برسید که برای کاهش اضطراب آنها بهتر است دسترسی آنان به رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی را محدود کنید.

۴- ارتباطات اجتماعی را حفظ کنید: حفظ شبکه‌های ارتباطات اجتماعی می‌تواند باعث ایجاد حس بهنجار بودن شود و موقعیت‌های ارزشمندی برای به اشتراک گذاشتن هیجانات و تسکین استرس فراهم آورد.

شما می‌توانید این ارتباطات را بدون افزایش خطر ابتلا به ویروس، با صحبت کردن تلفنی، پیام کوتاه یا گپ‌زدن با افراد در رسانه‌های اجتماعی حفظ کنید. اطلاعات مفید و موثقی را که از منابع قابل اطمینان کسب کرده‌اید با خانواده و دوستان خود به اشتراک بگذارید. این تبادل اطلاعات به آنها کمک می‌کند تا با اضطراب خود کنار بیایند. اما سعی کنید در بیشتر مواقع، موضوعات خوشایندی را پیش بکشید تا ذهنتان از تمرکز بر بیماری و سایر موضوعات منفی دور شود.

۵- از متخصصین بهداشت روان یاری بگیرید: چنانچه احساس می‌کنید بیش از حد عصبی هستید، احساس عصبانیت زیاد یا عکس العمل‌های شدید و سایر علایم ناخوشایند ممتد دارید که به شکلی منفی بر عملکرد شغلی یا روابط بین‌فردی شما تاثیر گذاشته است، از یک متخصص مجرب حوزۀ روان یاری بگیرید. روان‌شناسان می‌توانند به انسان‌ها کمک کنند تا با استرس‌های شدیدشان مقابله نموده و راه‌های سازنده‌ای را برای مدیریت رفتارهای ناسازگارانه‌اشان پیدا کنند.

1 دیدگاه دربارهٔ «پنج کار مهمی که در مدیریت استرسِ کرونا می‌توانید انجام دهید»

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

fa_IRفارسی